Wednesday, December 1, 2010

jOM buAt PaU keLaPA pLaK

Salam....

Dh brape ari xmasuk update.. macam biasa nak kongsi buat pau kelapa plak, buat ni kemarin dulu lagi.untuk bekalan suami g keje.ni baru nak upload, sibuk plak dengan keja partime skrg ni..

Okey..ini resepinya: (SuME ResEpI sAyA ALa-ALa kAMpUnG jA)

Bahan-bahan untuk inti:

- kelapa/nyok yang dh diparut
- gula merah (setakat nak memerahkan kelapa ja/ bukan untuk memaniskan)
- garam secukup rasa
- gula secukupnya (manis lagi sedap)

Mula-mula masukkan sedikit air, masukkan gula merah, dh mendidih sket masukkan kelapa yg diparut, sedikit garam dan gula..bila air gula dh kering, tutupla api...siap!! biarkan dia sejuk k.

Bahan-bahan untuk buat paunya:

- tepung gandum
- 3 sudu minyak masak
- garam ( dibancuh dgn sedikit air)
- mauripan / yis segera (sesudu kecil je, jgn banyak sgt, bancuh dgn air, biarkan sampai ia kembang n naik)
- sedikit air
- daun pisang ( gunting bulat-bulat, buat pelapik je)

Masukkan semua bahan tadi, uli sampai jadi doh lembut, xlekat kat tangan, tambah air sedikit demi sedikit kalau masih lagi keras, nak tau doh lembut ke x, bila tekan sket dengan ujung jari sket dah tinggal kesan.. (xtau buat ayat la..tibai ja..)..lepas tu biarkan dia naik ek,yis bertindak la..dan inilah doh saya:




Lepas tu,ambik tepung buat bulat-bulat dan leperkan, jangan tebal sangat tau, lepas tu masukkanla inti kelapa tadi, dan tutup balik, pulas p la macam mana pun asalkan dia tertutup elok, adjust bagi cantik sketla..xcantik tengok pun xbest, nk makan pun xmenarik kan? So, inilah hasilnya:




Sesudah itu bolehla dikukus guna periuk kukus, jangan letak banyak sangat k, nanti dia akan mengembang n menaik lagi, periuk saya kecik, saya letak sket ja.. kukus dalam 10-15minit lebih kurang, saya main agak ja,hehe..dan inilah pau saya selepas dikukus:


# makan panas-panas baru sedap, dh sejuk t jadi keras.
# pau cara kampung je, mak saya ajar.

No comments:

Post a Comment